گالری نویسی | زروان روح بخشان

پیش نگاه تیر ۱۴۰۰
.
گالری نویسی | زروان روح بخشان
.
Gallery writing | Zarvan Rouhbakhsh
.
تحلیلی بر نمایشگاه عکس های بهار اصلانی
(بازنشر از سایت پشت بام)
خشونت ملایم
زمین همچون مادری، انسان را در آغوش خود پرورانده، اما گویی که آدمی، این فرزند ناخلف، مورد غضب مادر خویش واقع شده است؛ انسان طبیعت را تخریب کرده و طبیعت هم خشونت را در حق انسان تمام کرده است. از طرف دیگر آدمی برای توجیه هر پدیده یا اتفاقی آن را طبیعی جلوه داده است. حال آن‌که همین طبیعی بودن محل تردید و پرسش است. اما آیا خشونت انسان نسبت به خویش و همنوع خویش، امری طبیعی است؟! گویی که این پرسش نقطه آغاز حرکت بهار اصلانی برای عکاسی از آدم‌ها در طبیعت بوده؛ او در مجموعه «خائوس» انسان‌های پراکنده و وامانده در چشم‌اندازهای طبیعت را به تصویر کشیده است.
اصلانی در استیتمنت این مجموعه، به وقایع دردناک و ترسناکی اشاره کرده که در این مکان‌ها اتفاق افتاده؛ بیرون یک معدن سیمان، کنار یک برکه یا رودخانه در دامنه کوه و همان دره‌ای که برای وی آشنا بوده، اتفاقات و ماجراهای غریبی رخ داده است؛ از استخراج بی‌رویه معدن و خشک شدن امتداد رودخانه تا قتل و تجاوز وخودسوزی و خودکشی. اصلانی از افرادی که در همان مناطق مشغول گردش بوده‌اند، به صورت آنی و تصادفی عکاسی کرده است و گویی سه زمان و موقعیت متفاوت را مد نظر داشته؛ بخشی شامل عکس‌هایی با نمای باز و در طول روزُ از آدم‌های متعدد در چشم‌انداز استُ، به گونه‌ای که افراد در کادر بسیار کوچک هستند و هرچند که این آدم‌ها به تفرج آمده‌اند، اما وامانده‌اند.
در واقع این مجموعه غلبه طبیعت و حقارت انسان در برابر آن را نشان می‌دهد…
(ادامه متن در اسلاید های پست)
.
دبیر: محمد شمس
نویسنده: زروان روح‌بخشان
.

#پیش_نگاه
#هنر #هنرمند #گالری #گالری_نویسی #نقد #نقدهنری #نقدنمایشگاهی #نمایش #نمایشگاه #آتبین #بهاراصلانی #زروان_روح_بخشان
.
#pishnegah
#art #artist #gallery #gallerywriting #critique #critiqueofart #exhibitioncriticism #show #exhibition #atbin #baharaslani #zarvanrouhbakhshan
.
@bahar.aslani
@atbingallery
@zarvan.r
@mohammad__shams__
@poshtebammag
@farshidparsikia
@parsistudio

نوشتهٔ پیشین
گالری نویسی | امین شاهد
نوشتهٔ بعدی
معرفی هنرمند | ویلم دی کونینگ

در همین زمینه بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید